...
 لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای چقدرعمر می کند؟

لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای چقدرعمر می کند؟

آیا می‌دانستید نگهداری منظم، بهترین راه برای افزایش طول عمر لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای است. در حالی که یک سیستم آبیاری قطره‌ای زیرسطحی می‌تواند از دوازده تا پانزده سال دوام بیاورد، به خصوص اگر به خوبی نگهداری شود، ممکن است برخی از اجزای سیستم در طول سال‌ها نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشند.

سیستم‌های آبیاری قطره ای به ندرت با در نظر گرفتن نگهداری، تعمیرات و رشد آینده گیاهان و درختان نصب می‌شوند. استفاده از تکنیک‌ها و مواد مناسب در هنگام نصب، باعث افزایش طول عمر لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای و سهولت تعمیرات بعدی می‌شود. حفظ کارآیی و ویژگی لوله‌های پلی اتیلن در تماس مستقیم با مواد اسیدی و ضد عفونی کننده آب یکی از مزایای اصلی این لوله‌ها است. بر اساس مطالعات انجام شده، متوسط طول عمر مفید این لوله‌ها بسیار بالا است، در نتیجه استفاده از آنها در سیستم آبایری قطره ای می‌تواند بسیار مقرون به صرفه باشد.

در ادامه مطلب با والا پلیمر همراه باشید تا بدانید دوام و طول عمر لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای جهت عملیات آبیاری چقدر است.

دوام و طول عمر لوله پلی اتیلن جهت عملیات آبیاری قطره ای چقدر است؟

سال‌هاست که سیستم‌های آبیاری قطره‌ای برای آبیاری موفقیت‌آمیز گیاهان و صرفه جویی در میزان مصرف آب بسیار مورد توجه قرار گرفته است. آبیاری قطره‌ای در زمین‌های کشاورزی، کاشت و باغ‌های گلخانه‌ای برای استفاده بهینه از منابع آبی استفاده می‌شود و یکی از روش‌های متداول آبیاری در سال‌های اخیر است. اما آیا می‌دانید طول عمر لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای چند سال است و این لوله‌ها تا چند سال می‌توانند دوام بیاورند؟

سیستم‌های آبیاری قطره‌ای امکان آبیاری عمیق ریشه را برای گیاهان، درختچه‌ها و درختان فراهم می‌کند. چنین آبیاری عمیقی به طور دوره‌ای در طول ماه‌های تابستان و زمستان به درختچه‌ها و درختان اجازه می‌دهد تا ریشه‌های قوی و عمیقی داشته باشند، رشد سالم خود را حفظ کنند و در برابر بادهای شدید دوام بیاورند. در روش آبیاری قطره‌ای و با استفاده از نوار آبیاری قطره‌ای پلی‌اتیلن، سطح کل خاک خیس نمی‌شود و از رشد علف‌های هرز در اطراف محصولات کشاورزی جلوگیری می‌شود.

افزایش طول عمر لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای

مقدار ضایعات آب، سموم، کودها و آفت‌کش‌ها در این روش تقریباً صفر است، زیرا کود و آب مستقیماً به ریشه می‌رسد و محیط رشد را مرطوب می‌کند. این روش آبیاری در کشور ما به دلیل قرار گرفتن در مناطق خشک و بیابانی با استقبال زیادی روبرو شده است و کشاورزان این گزینه را مناسب‌ترین راه برای کشت زمین‌های کشاورزی در مناطق خشک و بیابانی خود می‌دانند. به راستی طول عمر لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای به چه مواردی بستگی دارد و چگونه می‌توان مدت استفاده از آنها را افزایش داد؟

از مزایای استفاده از نوار آبیاری قطره‌ای پلی اتیلن می‌توان به موارد همچون مقاوم بودن در برابر اشعه ماورای بنفش، اسید و مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی، مقاومت در برابر کشش در هنگام نصب، مقاوم بودن در برابر انسداد و تشکیل جلبک و باکتری، قابل نصب در عمق و سطح خاک، ساخته شده از بهترین مواد برای اطمینان از عملکرد دقیق و طولانی مدت و… اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: کاربرد لوله پلی اتیلن در کشاورزی


یکی از رایج‌ترین مشکلات خطوط آبیاری قطره‌ای که ممکن است رخ دهد؛ این است که بعد از چهار تا پنج سال، لوله ممکن است ترک خورده و شروع به نشت کند. به طور معمول، طول عمر لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای حدود 50 تا 100 سال است. استفاده طولانی‌تر از آن می‌تواند منجر به قبض‌های آب بیش از حد بالا شود، زیرا نشت‌های مکرر و آسیب آب ممکن است به یک مشکل تبدیل شود. یکی دیگر از عواملی که می‌تواند بر طول عمر لوله پلی اتیلن آبیاری قطره‌ای تأثیر بگذارد، این است که در طول زمان این لوله‌ها توسط رشد ریشه‌ها آسیب می ببینند و می‌توانند منجر به نشت در سیستم شود.

نکاتی برای افزایش طول عمر لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای

لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای لوله‌های انعطاف پذیری هستند که جنس آنها برای آبیاری قطره ای بسیار مناسب هستند. اما مسائلی وجود دارند که در نهایت در سیستم‌های قطره ای رخ می‌دهد و می‌توانند مشکلاتی همچون انحراف خطوط آبیاری پلی اتیلنی توسط ریشه‌ها و جلوگیری از جریان یافتن آب، نفوذ ریشه‌های درختچه‌ها و درختان از طریق خروجی‌ها و کوپلینگ‌ها به داخل خطوط آبیاری و رشد ریشه‌ها در داخل خطوط آبیاری پلی اتیلنی و محدودیت جریان آب در نتیجه فشار کم شوند.

در هنگام بحث درباره طول عمر و دوام لوله های پلی اتیلن برای آبیاری قطره ای، برخی از مشخصه‌ها هستند که بهتر است برای اینکه ماندگاری و طول عمر لوله پلی اتیلن آبیاری قطره‌ای خود را افزایش دهیم به آنها توجه کنیم.   در واقع کافی است با رعایت برخی نکات ساده، طول عمر لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای را افزایش می‌دهید. رعایت این نکات به شما کمک کند تا سال ها سیستم آبیاری خود را با حداقل هزینه حفظ کنید.

جایگذاری در محل مناسب

یکی از ملاحظاتی که معمولاً هنگام نصب خطوط آبیاری قطره‌ای و جهت افزایش طول عمر لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای نادیده گرفته می‌شود، جای‌گذاری خطوط آبیاری در زیر سطح زمین است. لوله‌های آبیاری قطره‌ای در هنگام قرار گرفتن در معرض نور UV تخریب می‌شوند.

به گفته متخصصان، می‌توانید انتظار داشته باشید که لوله‌های آبیاری قطره‌ای در صورت دفن شدن بیش از 50 سال دوام بیاورند. اگر لوله روی سطح زمین قرار گیرد، به دلیل عوامل متعددی از جمله قرار گرفتن در معرض اشعه مستقیم خورشید، اشعه ماورای بنفش و افزایش خطر یخ زدن و شکافتن، معمولاً کمتر از 50 سال دوام خواهند آورد.

قطره چکان‌ها هم طول عمر مختلفی دارند. قطره چکان‌های دکمه‌ای کمتر مسدود می‌شوند؛ اما در صورت مسدود شدن نیاز به تعویض دارند. یکی دیگر از دلایل کاهش طول عمر لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای و خرابی قطره چکان و خطوط قطره‌ای آسیب انسان، سگ، خرگوش، سنجاب زمینی و موش صحرایی است.


بیشتر بخوانید: سلامتی و ایمنی لوله پلی اتیلن


مقاوم و استاندارد بودن

مقاوم بودن در برابر خوردگی و پوسیدگی و دارا بودن استاندارد ایزو ۷۶۰۷ دو مشخصه مهم است که هنگام خرید لوله‌های پلی اتیلن باید به آن توجه کنیم. سطح درونی و بیرونی این لوله‌ها به علت قرارگیری در معرض مواد خورنده و پوساننده همچون اسید و مواد شیمیایی که در کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند دچار آسیب شود. در نتیجه این امر می‌تواند بر طول عمر لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای تأثیر بگذارد.

طراحی مناسب

این لوله‌ها طراحی منحصر به فردی دارند و حداکثر سطح صاف و صیقلی در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند تأثیر زیادی بر طول عمر مفیدشان داشته باشد. چون با گذشت زمان، رسوبات در آنها تجمع نکرده و در نتیجه نه تنها فشار آب کاهش نمی‌یابد؛ بلکه باعث افزایش سرعت و نشست پذیری آب در هنگام عبور از این لوله‌ها می‌شود.

دوام لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای

کنترل دما و فشار آب

یکی دیگر از نکات مهم برای افزایش طول عمر لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای این است که دمای آب و فشاری که لوله‌ها در معرض آن قرار می‌گیرند را کنترل کنید. درست است که این لوله‌ها طوری طراحی شده‌اند که در دما و فشار بالا هم می‌توانند کارآمد باشند و کارایی خود را به بهترین شکل حفظ کنند، ولی دما و فشار بالای آب می‌توانند از طول عمر مفید آنها بکاهد.

نتیجه گیری

در این مطلب از والا پلیمر، سعی شد، نکاتی مهم و کاربردی جهت بالا بردن دوام لوله پلی اتیلن آبیاری قطره ای بیان شود. چند نکته هم در مورد نصب سیستم‌های آبیاری جدید هم صحبت شد که سال‌ها دوام می‌آورند و تعمیر و تعویض قابل کنترل‌تری را ارائه می‌دهند.

صنایع تولیدی والا پلیمر نوین پیشرو در تولید لوله اتصالات فشارقوی پلی اتیلن گازرسانی و آبرسانی و نوارهای آبیاری صنایع لوله‌ای کشور ایران است. لوله پلی اتیلن آبرسانی، لوله پلی اتیلن سایز 16 میلیمتر جهت مصارف آبیاری و آبرسانی جانبی (LLD)، انواع نوار آبیاری قطره ای (نوار تیپ)، تجهیزات آبیاری، تجهیزات آبرسانی پنج تا از محصولات تولیدی بازرگانی این شرکت است. برای اطلاعات بیشتر در مورد سیستم‌های آبیاری، نصب یا نگهداری آنها، لطفاً با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 9 =

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.