...
 6 ویژگی شاخص لوله پلی اتیلن گازی

6 ویژگی شاخص لوله پلی اتیلن گازی

یکی از انواع لوله‌های پلی اتیلن، مدل گازی است. استتفاده از این لوله در صنعت‌های مختلف و مخصوصا در کشور ما بسیار رواج یافته است که این موضوع به خاطر ویژگی های منحصر به فرد لوله های پلی اتیلن مخصوص گازرسانی است. ویژگی شاخص لوله پلی اتیلن گازی، مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش است که باعث شده است در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرد؛ همچنین این ویژگی، امکان انتقال انواع گازها مانند گاز مایع، گاز طبیعی و گاز پروپان را فراهم می‌کند. در این مطلب از والاپلیمر، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول را با هم بررسی می‌کنیم.

ویژگی های منحصر به فرد لوله های پلی اتیلن مخصوص گازرسانی

لوله‌های پلی اتیلن یکی از انواع لوله‌های پلاستیکی برای انتقال گاز و سایر سیالات است که از محبوبیت بسیار بالایی نیز برخوردار است. دلیل این محبوبیت، ویژگی‌‌های فوق‌العاده و بی‌نظیر آن‌ها است. این لوله‌ها در چند سال اخير، انقلابي شگفت‌انگیز در صنعت گازرساني شهری به وجود آورده‌اند.

آن‌ها در مقياس محدود و از اوايل دهه ۱۹۶۰ به منظور گازرساني به مناطق مسکونی در كشورهای پيشرفته مورد استفاده قرار گرفت. اما امروز و به دلیل پيشرفت در زمينه ساخت لوله‌های پلي اتيلن، استفاده از اين نوع لوله‌ها گسترش فوق‌العاده‌ای داشته است که به دلیل کیفیت بالا، قابل اطمینان بودن، سلامتی و ایمنی لوله پلی اتیلن و ویژگی‌های لوله پلی اتیلن گازرسانی است.

امروز بیش از ۹۰ ٪ لوله‌های به کار گرفته شده برای گازرسانی در آمریکا و کانادا از لوله‌های پلاستیکی هستند که ۹۹ درصد آن‌ها لوله‌های پلی اتیلن است.

لوله‌های پلی اتیلن گازی، مشکی و دارای خط زرد رنگ هستند و در سایزهای 16 تا 400 میلی‌متر و بالاتر تولید می‌شوند. همانطور که گفته شد، ویژگی‌های منحصربه‌فرد این لوله‌ها باعث شده است تا استفاده از آن‌ها در صنایع مختلف و مخصوصا صنعت پتروشیمی، رایج شود. در ادامه 6 ویژگی لوله پلی اتیلن گازرسانی را برای شما شرح می‌دهیم .

ویژگی های مثبت لوله پلی اتیلن گاز رسانی

قابلیت اتصال جوشی لوله پلی اتیلن گازی

بدیهی است که خطوط لوله کشی، نمی‌توانند یکپارچه باشند و لازم است در مناطق و مراحلی لوله‌ها به یکدیگر اتصال داده شوند. شاید مهم‌ترین ویژگی لوله پلی اتیلن گازی، قابلیت اتصال الکتروفیوژن باشد. اتصال الکتروفیوژن از انواع اتصالاتی است که در خطوط لوله انتقال گاز و سایر لوله‌های پلاستیکی حامل سیالات استفاده می‌شود.

اتصال الکتروفیوژن از طریق حرارت‌دهی به وسیله جریان برق اتفاق می‌افتد که این روش به دلیل ایمنی بسیار بالایی که دارد، تنها نوع اتصال دارای استاندارد IGS برای خطوط انتقال گاز است. با اتصال الکتروفیوژن، امکان نشت کردن گاز و سایر سیالات وجود ندارد. این نوع اتصال، آنقدر قابل اطمینان است که در گازرسانی سراسری کشور نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت لوله پلی اتیلن، گاز رسانی اتصالات تمیز آن است. با استفاده از اتصال به روش الکتروفیوژن، خبری از آتش‌پراکنی یا نیاز به حرارت‌دهی از بیرون نیست. در اتصال الکتروفیوژن حرارت به صورت داخلی و از طریق خطوط رسانا ایجا می‌شود و میزان بازدهی بسیار بالاتر است؛ همچنین استحکام ایجاد شده در این روش، بسیار بیشتر و قابل اطمینان‌تر از سایر روش‌ها مانند جوشکاری معمولی یا لب به لب خواهد بود.

سبکی و قابلیت حمل آسان لوله پلی اتیلن گازی

حمل‌ونقل همواره یکی از موضوعات پرهزینه و چالشی، در صنعت لوله‌کشی و پایپینگ بوده است. لوله‌های پلی اتیلن این مشکل را با ویژگی‌های فوق‌العاده خود بر طرف کرده‌اند. اقتصادی‌ترین ویژگی لوله پلی اتیلن گازرسانی، سبکی و قابلیت حمل آسان آن است. لوله‌های پلی اتیلن به دو صورت کلاف و شاخه‌ای به فروش می‌رسد و وزن کم آن، پروسه حمل‌ونقل را بسیار آسان‌تر و کم هزینه‌تر کرده است

قابلیت استفاده از لوله پلی اتیلن گازی به صورت مکانیزه 

فرایند نصب و استفاده از لوله‌ها یکی از موضوعات زمان‌بر و پر دردسر است که این مشکل نیز با کمک یکی دیگر از ویژگی های لوله پلی اتیلن گازرسانی برطرف شده است. قابلیت مکانیزه بودن لوله پلی اتیلن گازی، فرآیند نصب و بهره‌برداری از این لوله‌ها را بسیار راحت و آسان می‌کند و زمان نصب و جایگذاری را نسبت به سایر لوله‌ها، بسیار پایین‌تر می‌آورد


بیشتر بخوانید: چه ویژگی هایی پلی اتیلن را خاص کرده است؟


قابلیت انعطاف لوله پلی اتیلن گازی

لوله‌های پلی اتیلن گازرسانی از قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار بالایی برخوردار هستند که امکان خم‌شدن لوله‌ها را تا حدود 25 برابر قطر لوله، فراهم می‌کند. به همین دلیل استفاده از این لوله‌ها در مناطقی که نیاز به تغییر مسیر یا زاویه لوله است، رواج بیشتری دارد. همچنین با خم شدن و بهره‌مندی از قابلیت انعطاف‌پذیری لوله‌های پلی اتیلن گازی، می‌توان در مصرف لوله‌های بیش از حد و اضافی نیز صرفه جویی کرد. با این ویژگی شاخص لوله پلی اتیلن گازی، آن‌ها بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای استفاده در مناطق زلزله خیز هستند.  

ویژگی های منحصر به فرد لوله های پلی اتیلن مخصوص گازرسانی

لوله پلی اتیلن گازی مقاوم در برابر خوردگی در اثر مواد شیمیایی

خوردگی، یکی از مشکلات اساسی در صنعت لوله است. فرقی نمی‌کند که لوله‌کشی از نوع ساختمانی و شهری باشد یا لوله‌کشی پتروشیمی و صنایع نفت و گاز؛ اما این ویژگی لوله پلی اتیلن گازرسانی باعث شده است تا این مشکل نیز حل شود.

لوله پلی اتیلن گاز رسانی دارای سه لایه ضد خوردگی است که از این لوله در برابر تمام عوامل خورنده مثل مواد شیمیایی مقاوم است

 این سه لایه محافظ شامل موارد زیر است:

  • پوشش پودر اپوکسی 
  • چسب لایه میانی
  • لایه سطحی پلی اتیلن

پوشش پودر اپوکسی یک ساختار سخت و غیر سمی است که به شکل پوشش Cross-linked و با وزن مولکولی بالا، دو خاصیت ضد خوردگی شیمیایی و مکانیکی فوق‌العاده‌ای را به لوله‌های پلی اتیلن گازی می‌دهد.

لایه سطحی پلی اتیلن دارای پوشش HDPE است که از مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی برخوردار است و همچنین در جدایش کاتدی نیز، بسیار موثر عمل می‌کند.

چسب لایه میانی پلی اتیلن باعث می‌شود تا دو سطح پوششی و مقاوم این لوله به یکدیگر متصل شوند

دوام و طول عمر بالای لوله پلی اتیلن گازی

طول عمر و دوام لوله‌های پلی اتیلن به نسبت گرید آن‌ها بسیار مناسب است و به نسبت سایر لوله‌ها، از عمر و دوام فوق‌العاده بهتری برخوردار هستند. طبق بسیاری از تحقیقات معتبر انجام شده، لوله‌های پلی اتیلن به دلیل قابلیت HDPE از نظر دوام و کیفیت رتبه بسیار خوب و بالایی دارند. به طور خلاصه، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت سایشی، عملکرد هیدرولیکی، سختی، انعطاف پذیری، عمر طولانی، از مزایای ذکر شده برای لوله‌های پلی اتیلن گازی است.

نتیجه گیری

در ایران و تا اوایل دهه ۷۰، در اکثر شبکه توزیع گاز کشور از لوله‌های فلزی استفاده می‌شد. این لوله‌ها تحمل فشاری معادل ۶۰ تا ۲۵۰ پوند به اینچ مربع را داشتند؛ اما به دلیل ویژگی لوله‌های پلی اتیلن گازی، لوله‌های فلزی به سرعت از رده خارج و لوله‌های پلی اتیلن جاگزین آن شدند.

لوله‌های پلی اتیلن گازی با فشار بسیار بیشتر، باعث شد تا بخش‌هایی از شبکه گازرسانی کشور، به ویژه در استان‌های تهران، اصفهان و خراسان، از لوله‌های فلزی به لوله‌های پلی اتیلن تغییر پیدا کند. با توجه به مزایا و ویژگی‌های لوله‌های پلی اتیلن و گسترش روز افزون شبکه گازرسانی کشور، پیش بینی می‌شود که در آینده، استفاده گسترده‌تر و وسیع‌تری از لوله‌های پلی اتیلن گازی در صنعت گازرسانی شهری را شاهد باشیم. در این مطلب از والاپلیمر، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد لوله پلی اتیلن گازی گفتیم و امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.